10 Temmuz 2007 Salı

Vélib’


15 temmuz tarihinde Paris’te bisikletli yaşam hızlanacak. Vélib'ler(vélo artı liberté kelimelerinin birleşimi, yani özgürlük bisikletleri! ne sempatik, değil mi?) kullanıma girecek. Mayıs 2005’de Lyon’da başlayan ilk uygulama 60.000 abone ile (şehrin nüfusunun %10’u) büyük bir başarı sağlamış, Lyon’da bulunduğum zaman sevimli istasyonlar dikkatimi çekmişti. Artık sıra Paris’de…Lyon bisikletleri kırmızı ise bizimkiler metalik gri! 7 jours sur 7, 24 heures sur 24 libre-service(tek şart 14 yaş üstü ve 150 cm boyunda olmak), 10.000 bisiklet, 750 istasyon … 2008 yılı başına kadar her 300 metrede bir istasyon olmak üzere toplam 1.451 istasyon, 20.600 bisiklet ve 371 km bisiklet yolu hedefleniyor. Paris’te 297 metro istasyonu olduğunu düşünürsek muhteşem bir ulaşım ağı olacağı kesin.. Ekolojik, sağlığa yararlı, sempatik bir araç olmasının yanında belediye seçimlerine sekiz ay kala Paris Belediye Başkanı Bertrand Delanoë’nin ulaşım politikası açısından da önemli bir sınav… Bisiklet, Paris’in kaotik trafiğinde kısa mesafelerde arabaya park yeri arama ve park ücretlerinin yüksekliği de düşünülürse kullanışlı bir alternatif olacağa benzer. Zaten amaç bir bisikleti bütün gün bloke etmek değil… bir istasyondan alıp başka bir istasyona bırakabilmek; işe gitmek, iş çıkışında alışveriş yapmak, bara uğramak, okuldan dönmek...tabii ki turistlere de gün doğdu! Bir günlük(1 euro), 7 günlük(5 euro) veya 1 yıllık abonman(29 euro) çok avantajlı. Abonman, seçtiğiniz süre içinde size limitsiz kullanım hakkı tanıyor, ama her kullanış yarım saati geçmemeli (geçerse ilk yarım saat 1 euro, ikinci yarım saat 2 euro, üçüncüden itibaren her yarım saat 4 euro ek ücrete tabi) Navigo kartı da Vélib’ abonmanına açılabiliyor. Projenin finansmanı belediyeye değil reklam karşılığında tamamen JCDecaux firmasına ait, Paris’i vitrin olarak kullanıp hem Fransa’nın diğer şehirlerinde hem de başka ülkelerde pazarlamayı hedefliyorlar.

Bilgisayar sitemi ile tüm istasyonlar sürekli kontrol edilecekse de istediğiniz istasyonda bisiklet bulamazsanız veya bırakmak istediğiniz istasyonda boş yer olmazsa? Ya vandalism, trafik kazalarında artış? Paris gibi yağmuru bol bir şehirde yağmur altında ne kadar talep olur acaba? Ya bisikletle giderken soluyacağınız egzoz kokuları? Paris’in bir anda Amsterdam olmasını bekleyemeyiz ama iyi niyetli tüm girişimlere pozitif bakmak gerek. Bekleyelim ve görelim!

Ek bilgi için: http://www.velib.paris.fr/

Hiç yorum yok: